مرجع مقالات تخصصی فلوئنت

آموزش جامع و تخصصی فلوئنت

مرجع مقالات تخصصی فلوئنت

آموزش جامع و تخصصی فلوئنت

  • ۰
  • ۰

قبل از این که راجع به پر اسم و رسم ترین مدل گلیم در جهان صحبت کنیم خوب تر است برای گلیم تعریفی بیاریم . گلیم‌ها فرش‌هایی می‌باشند که بدون کرک بافته می‌شوند . بافت گلیم‌ها صاف میباشند  بهترین قالیشویی در مشهد   و به طوری که وقتی دستمان را بر روی بافت آن می کشیم شرایط نرمی یا این که کرکی احساس نمی‌کنیم . البته با سادگی گونه بافتی که دارند، طرح‌ها و نقش‌های متنوعی دارند .
این دسته فرش در هر کجای عالم یک نام منحصربه‌فرد دارااست . اما ما آن را به تیتر گلیم می شناسیم . در گذشته برای بافت گلیم‌ها از فرهنگ و تمدن زندگی مردمان آن منطقه الگوبرداری می شد و بوسیله دستان هنرمند آنان یک گلیم قشنگ بافته می‌شد . برای بافت گلیم‌ها از الیاف پشم حیوانات به کار گیری می‌کردند .
در صورتی که گلیم خریداری گردیده شما کثیف شود می‌توانید آن را در اختیار کارشناسان یک قالیشویی دارای اعتبار بگذارید . آنها بر شالوده بافت و متاع فرش، گلیم شما را شستشو میدهند تا آسیبی به این اثر هنرمندانه وارد نشود .
این گونه قالی یکی از قدیمی‌ترین زیراندازهای سنتی از گذشته‌های به دور بوده، به همین ادله طرح‌هایی که برای بافت آن به کار گیری می‌کردند زیاد ساده بود . اما این طرح‌ها رفته رفته خوب تر و زیباتر از قبلی شدند . این هنر که از گذشتگان دور برای ما به ارث گذارده گردیده مورد اعتنا کشورهای دیگر قرار گرفته می باشد . بر طبق تحقیقات محل تولد این هنر شهر زنجان بوده، ولی در شهر تالش رنگ و بوی دیگری به خویش گرفته . تا حدی که امروزه از آن به تیتر یک اثر ملی خاطره می‌شود .
یک
سوغاتی تاریخی درصورتی که به شهر تالش مهاجرت کردید و خواستید سوغاتی مخصوصی برای یک عدد از عزیزانتان به همپا خویش بیاورید، گلیم بهترین گزینه می باشد . در استان گیلان دو شهر تالش و آستارا به گلیم بافی می پردازند . زنان زیادی در این دو آبادی به واسطه این هنر توانسته‌اند شاغل شوند و امرار زندگی نمایند . ولی قیمت این هنر و دست بافته به قدری دوچندان هست بخش زیادی از آن به فیس برون مرزی صادر می‌گردد .
گلیم‌های بافته شده در این دو شهر به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می گردد . علاوه بر این هر ساله تعداد متعددی از این گلیم‌ها به روسیه و آذربایجان هم صادر می گردد . این نشان می دهد که مردم جهان خواهان چنین هنری می باشند . پس این سوغات طرفداران زیادی در بیرون از خاک سرزمینمان دارااست . خوبتر است ما نیز قدر آن را عمده بدانیم .
به این ترتیب تفاوتی ندارد که بخواهید گلیم تالش را به عنوان سوغاتی برای دوستانتان در بیرون از میهن و یا درون آن ببرید . در هر صورت اگر به صنعت های دستی علاقه داشته باشد مطلقا مسئله استقبال آن ها قرار می گیرد .

تصویب
ملی شدن گلیم تالش این اثر آن‌قدر با ارزش می باشد که حتمی می باشد مقام ویژه‌ای در ثبت ملی کشورمان داشته باشد . مردم تالشی از پیشین مردم خودساخته‌ای بودند که برای تامین نیازهای معاش خویش همت می‌کردند .
روستایی در عنبرآباد آستارا وجود دارااست که کار کلیدی آن‌ها بافت گلیم هست . طبق آمار حدود ۷۰۰ قالیباف در این روستا به این کار درگیر می باشند که حاصل زحمت این هنر زیبایشان، سبب تولید محبوبیت این اثر در عالم شده است . هنرمند بودن مردم این حیطه سبب شده توریست‌های زیادی به این شهر مسافرت نمایند و اکثر با این هنر زیبا آشنا شوند .
بها هنر گلیم بافی در این منطقه از سرزمین‌های شمالی کشورمان به قدری اثبات گردیده که اضطراری بود به مرحله تصویب ملی برسد . ملی شدن این اثر باعث شد که هنر گلیم بافی بیش از پیش اشاعه پیدا نماید . صادرات صنعت های دستی سبب ساز افزایش گردش گر به مبدا آن هنر میگردد . در سود این مسئله در اقتصاد مرزو بوم میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد .

  • ۹۸/۰۷/۰۷
  • عباسی عباسی

بهترین قالیشویی در مشهد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی