مرجع مقالات تخصصی فلوئنت

آموزش جامع و تخصصی فلوئنت

مرجع مقالات تخصصی فلوئنت

آموزش جامع و تخصصی فلوئنت

  • ۰
  • ۰

تجدید بنا لزوما رفوگری فرش نمی باشد ولی عملیاتی که به نوعی در کامل شدن و یا رفع نواقص فرش انجام می شود پایین پوشش رفوگری قرار می گیرد . رفوگری کاری میباشد که معمولا نیازمند تجربه و مهارت خاصی می باشد و افرادی که مبادرت به این عمل می نمایند می بایست دارنده سابقه طولانی در بافت، رنگرزی، بهترین قالیشویی در مشهد شناخت رنگ و مواد اولیه فرش باشند .

همه
زخم دیدگی های فرش را می بضاعت به سه تیم تقسیم نمود:
الف-
جراحت دیدگی کم
ب-
آسیب دیدگی متوسط
پ-
آسیب دیدگی زیاد


الف-
آسیب دیدگی ناچیز (رفوی مرتبه سه- رفوی آسان) دربرگیرنده ترمیم دررفتگی شیرازه- ترمیم پارگی (از در میان رفتن ریشه ها)- رفع لکه های سطحی
این دسته آسیب دیدگی لزوما به نوشته و نقشه فرش ربطی نداشته و گهگاه تایم ها از ریشه های آماده برای ترمیم فرش استفاده می شود . در موردی که ریشه ها به طور تک تک و یا در فواصل متعدد از میان رفته باشد، می بضاعت و توان با وارد کردن نخ های مشابه چله در گلیم و در حاشیه فرش چله ها را بدون نقص کرد .

برای ترمیم شیرازه نیز خوبتر هست نقاط زخم چشم در کنار فرش تماما خالی شده و آنگاه با نخ همرنگ و با به عبارتی ضخامت شیرازه ها کامل شود . درمورد رفع لکه های کوچک و سطحی، میزان مقداری پرداخت (قیچی)، چنانچه تفاوت متعددی درارتفاع پرزها تولید نکند، می تواند موءثر باشد . برای از میان بردن لکه ها استفاده از مواد رنگبر زیرا سبب ساز کم رنگ شدن تمام رنگ تحت لکه می شود، توصیه نمی گردد .

ب- آسیب دیدگی میانگین (رفوی مرتبه 2—رفوی متوسط) – ساییدگی ها- ترکیدگی های کوچک – بیدزدگی .

در این زخم دیدگی معمولا چله فرش سالم ما‌نده و قابل به کار گیری می‌باشد .

پ-
جراحت دیدگی بسیار (درجه یک- رفوی دشوار و کامل) مشتمل بر موردها ذیل و شبیه آنها:
1-
سوختگی گزیده از فرش
2- پاره شدن وساییدگی در اثر حمل فرش و یا این که وارد داخل شدن وسایل نوک تیز و ضربات سنگین و یا رطوبت بسیار . در این جور زخم دیدگی معمولا گره ها هم پا با چله فرش از میان رفته و نیاز به ترمیم با اهمیت دارااست .

برای
انجام هرگونه کار ترمیمی در مورد ها فوق اضطراری است:
1- ابتدا فرش تماما غبارگیری شود .

2- فرش را روی زمین صافی گسترده و شکاف ها بازدید شود .

3- در صورتیکه ترک در اثر مواد شیمیایی نظیر اسید یا قلیایی ساخت شده باشد، آغاز باید فرش شسته شود .

4- در‌صورتی‌که فرش دارنده رخنه‌ های زیادی باشد و مسافت این رخنه‌ ها از یکدیگر قلیل باشد (نسبت تراز شکاف ها نسبت به تراز بافت باقیمانده عمده است) نخ ها و بخش های تندرست بین رخنه‌ ها بایستی بریده شود و شکاف بزرگی ساخت شود .

یادآوری1 – برای فرش های پوسیده که چله آنها شکسته (ترکیده) است به ویژه در موضوع فرشهای قدیمی و با ارزش، نباید تارها را پاره کرد و یا خامه های آن را خارج آورد، بلکه به روشی خاص چله ها از درون سوزن کشی گردیده و محکم می شوند .

یادآوری2 – فرش هایی که از قسمت جلو بیدخورده ( و یا پرز آنها از در میان رفته)، از روی فرش و فرشهایی که از نصیب پشت بیدخورده ، از پشت فرش ترمیم می شود .

5- باید نوع زخم دیدگی را مشخص و معلوم کرد . در قضیه فرش های پاره و یا سوراخ شده، مرحله جراحت چشم از بالا به زیر روی دار و یا این که درون فریم و یا روی تخته سفت می شود .

6- الیاف پرز یا این که تار که دارای استحکام کافی نیستند بایستی جدا شوند .

7- نقشه قسمت پاره شده و یا زخم چشم از روی نصیب های سلامت فرش معین شود و در فیس قابلیت و امکان مجدد، طراحی و فراهم گردد .

8- وسایل رفوگری بایستی آماده گردیده در دسترس قرار گیرد .

نکته : وسایل رفوگری دربرگیرنده قیچی، قلاب، سوزن مخصوص، سوزن درشت، یک عدد دهن باریک (یا انبردست) و نخ های مسئله نیاز هست . رفوگران کهن و با تجربه معمولا براساس نیاز وسایلی مثل چکش، میخ، کاسه، بطری، اتو، کیله (نوعی نوار سوزنی ماشین های کارد در کارخانه ها ی نساجی) و موم به این مجموعه می افزایند .

  • ۹۸/۰۹/۰۳
  • عباسی عباسی

بهترین قالیشویی در مشهد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی